Pri nových autách je typické uzatvoriť havarijné poistenie. Pri starších autách je rozhodovanie ťažšie. To, kedy sa to ešte oplatí, závisí od mnohých faktorov. Vo všeobecnosti sa však možno držať istých základných princípov a matematiky. Pri havarijnom poistení sa najčastejšie vychádza z cenníkovej ceny nového vozidla. Tento fakt robí havarijné poistenie od istého veku auta nerentabilným. Na základe toho si ukážeme, kedy ešte dáva havarijné poistenie zmysel a kedy už nie.
Pri akom veku vozidla uzatvoriť a kedy poistenie zvážiť
Havarijné poistenie sa určite oplatí pri novom aute. Okrem toho si mnoho ľudí si kupuje nové auto na lízing, kde je havarijné poistenie jeho automatickou súčasťou. Opravy na nových alebo takmer nových vozidlách sú drahé a oplatí sa ich robiť v autorizovanom servise. Nikto by si nechcel znehodnotiť svoje nove auto nedôslednou opravou v lacnom servise.
Neexistuje jednoznačná odpoveď na to, od akého veku auta nedáva havarijné poistenie už veľmi zmysel. Ale zvyčajne je to zhruba niekde medzi 5 až 8 ročným vozidlom. Ako sme si na úvode spomenuli – poistná suma sa uzatvára na novú cenu. Kúpite si napríklad 8 ročné auto za 8 000 € a budete platiť havarijné poistenie vo výške 500 € ročne. Najbližšie 4 roky zaplatíte 2 000 € a hodnota vozidla za ten čas klesne napríklad na 5500 €. Za poistenie teda zaplatíte za 4 roky viac ako tretinu zostatkovej hodnoty vozidla. Oplatí sa to? To je už na vašom vlastnom posúdení.
Havarijné poistenie na staršie auto dáva zmysel hlavne vtedy, ak najazdíte veľa kilometrov. Štatisticky je tak pravdepodobnejšie, že dôjde k poistnej udalosti. Rovnako je to v prípade, ak bývate vo väčšom meste alebo ak parkujete na sídlisku alebo verejne prístupnom parkovisku. Taktiež sa viacej oplatí, ak auto potrebujete na dochádzanie do práce alebo priamo na výkon práce. Hlavne v prípade, ak by ste si následne nemohli dovoliť si kúpiť nové vozidlo a ostali by ste bez príjmu. Preto je vhodné dôkladne si zvážiť možné prínosy a nevýhody havarijného poistenia pre váš konkrétny prípad.
Kedy sa neoplatí uzatvoriť havarijné poistenie na staršie auto
Viaceré poisťovne neuzatvárajú havarijné poistenie na auta staršie ako 10 rokov. Cez našu kalkulačku havarijného poistenia sa však vždy zobrazia len také ponuky, ktoré sú aplikovateľné na vašu situáciu.
Uzatvoriť havarijné poistenie taktiež nedáva zmysel v prípade, že staršie auto používate len sporadicky a nepotrebujete ho nevyhnutne k zabezpečeniu príjmov. Týka sa to obzvlášť druhého alebo tretieho auta v domácnosti. Kasko je nerentabilné aj vtedy, ak staršie auto má už pomerne nízku trhovú hodnotu, ktorej strata by sa vás finančne nijako nedotkla.
Problémová totálna škoda pri staršom vozidle
Narazili ste staršie auto, ktoré máte havarijne poistené a čakáte, že poisťovňa uhradí nákladnú opravu? Nemusí to tak byť. Problém je v tom, že staršie auto má výrazne nižšiu trhovú hodnotu oproti novej cene. Ak poisťovňa vyčísli, že oprava škody prevyšuje súčasnú trhovú hodnotu vozidla, tak poisťovňa radšej dané auto odpíše ako vrak. Vy dostanete teda trhovú hodnotu od poisťovne mínus hodnotu vraku.
Platíte teda havarijné poistenie na cenu nového auta. To robí havarijné poistenie drahým. A pri totálnej škode vám poisťovne aj tak nevyplatí cenu nového auta. V takom prípade nebudete mať najlepšie skúsenosti s havarijným poistením. Museli by ste si platiť GAP poistenie.
Alternatívne riešenie pre staršie auto
V prípade staršieho auta existuje alternatíva v podobe voliteľných pripoistení k PZP. Môžete sa tak pripoistiť napríklad proti živlu, poškodeniu čelného skla alebo stretu so zverou. Takéto riešenie je výrazne lacnejšie ako havarijné poistenie. Samozrejme, má to svoje nedostatky. Limity poistného krytia sú výrazne nižšie a taktiež je často pomerne vysoká spoluúčasť. Musíte venovať obzvlášť zvýšenú pozornosť pri čítaní detailov takýchto pripoistení.